De bergen in…

Vanuit Vientiane zijn we noordwaarts richting Vang Vieng gegaan via de dertien, de hoofdweg van Laos. Vang Vieng is een plek waar veel jonge mensen komen. Je kan er kano’s huren of met binnenbanden van vrachtwagen de rivier af dobberen. Je kunt er ballonvaarten maken en buggy’s huren. Kortom voor de actieve mensen. Voor ons was het weer een plek om even te genieten van het lekkere eten en de goede koffie. Daarnaast konden we de fiets weer schoonmaken en een rustig tochtje tussen het Kartsgebergte maken.

Kano’s, boottochten en banden zijn te huur om de rivier mee af te zakken..
Veel buggy’s. Dat geeft veel stof op de onverharde wegen..
..dus kiezen we voor het rondritje over geasfalteerde wegen..
Restaurant met prachtig uitzicht op de zonsondergang..
Fietsen weer even afspuiten na al dat stof van de slechte wegen..

Na Vang Vieng wordt het serieus klimmen. De wegen zijn een stuk slechter dan drie jaar geleden en dat maakt het er zeker niet makkelijker op.

Soms is de weg zo slecht dat je moet lopen..
..vaak is er ook een randje waar je net kunt fietsen
.. en dan zijn er ineens allemaal kraampjes met mandarijnen..
The “Royal road” 1943 door de Fransen aangelegd.
..met soms behoorlijk steile stukken..
De rijst wordt al weer geplant voor de volgende oogst..
..urenlang klimmen door prachtig landschap..
Jong meisje dat houtblokken van zeker 25 kg naar boven sjouwt..

We stonden langs de weg tijdens een lange klim toen ineens een jong meisje naar boven kwam klauteren op een echt hele steile helling. Aan haar hoofd hing een tas met daarin een deel van een boomstam van ongeveer 50 cm en ik schat in zo’n 25 kg. Ze legde de boomstam op een stapel die ze al eerder had opgehaald. Ze lachte met een open gezicht. Wij stonden verbaasd te kijken. We zien hier in Laos veel handwerk, maar zo’n jong meisje dat zulk zwaar werk deed hadden we nog niet eerder gezien. Dan denk je toch onwillekeurig aan alle “burn-out’s”, muisarmen, speciale computerbrillen, ergonomische skippyballen enz. die mensen in Nederland hebben en dan nog volop klagen…

Militair die nauwgezet op zoek is naar achtergebleven bommen..

In Laos liggen nog steeds erg veel niet ontplofte bommen uit de Vietnamoorlog. Er zijn organisaties , waaronder MAG, die heel nauwkeurig een terrein onderzoeken en uiteindelijk dat stuk dan bomvrij verklaren. Sommige mensen kunnen dan ineens een stuk grond gaan gebruiken dat lang in de familie is. We hebben verhalen gelezen over land dat weer gebruikt kan worden voor rijstbouw met een jaaropbrengst van € 20.000,- . De mensen konden daardoor een stenen huis bouwen, waardoor hun leven ineens een stuk comfortabeler werd.

..oud gebouw tot guesthouse gemaakt met open haard op de kamer en een prachtig uitzicht..

De route door de bergen eindigt in Luang Prabang, de oude koninklijke stad. De stad is vandaag de dag makkelijker te bereiken door de aanleg van het spoor tussen Vientiane in het zuiden en Boten, aan de grens met China in het noorden. Via de weg duurt de reis vanaf Vientiane 5 à 6 uur. Met de snelle trein slechts twee uur. Sinds de opening van de spoorverbinding medio 2021 hebben al meer dan een miljoen mensen de treinreis gemaakt. Sinds 1995 staat de stad op de Werelderfgoedlijst van Unesco. Het oude centrum staat vol met historische, koloniale gebouwen en tempels. In tegenstelling tot de hoofdstad Vientiane zagen we hier duidelijk de gevolgen van twee jaar Corona. Veel restaurants, hotels en winkels in het oude, toeristische centrum zijn gesloten, te huur of te koop. Toch is het een heerlijke stad om doorheen te wandelen.

Station van Luang Prabang..
Twee rivieren komen samen. De Mekong en de Nam Ou.
Ruim 300 treden weer naar beneden..

Dertig kilometer ten zuiden van de stad ligt de beroemde Kuang si waterval. Voor ons een mooi dagje op de fiets.

Weer een vriend gemaakt bij het koffiedrinken..

We hebben overigens besloten toch naar Vietnam te gaan. We hebben online een visum aangevraagd en dat is uiteindelijk goed gegaan. Er stond dat het drie werkdagen zou duren, en dat bleek niet zo te zijn. Het blijft altijd een mysterieus proces. Ons alternatief was toch een verlenging voor Laos aan te vragen. In het immigratiekantoor checkte we voor de laatste keer of het visum was afgegeven en daar kwam het positieve resultaat vlak voor dat we de verlenging aan gingen vragen. Morgen weer op pad.

  1. Ingeborg 23 december 2022 at 10:53 #

    Erg mooie reis, fantastisch. Ben wel een beetje jaloers, maar niet over het fietsen. Hele fijne kerstdagen en een gezond en veilig nieuw jaar. En alvast gefeliciteerd met jouw verjaardag. Veel plezier die dag (alle andere dagen natuurlijk)

    Groetjes Ingeborg

    • Leo 25 december 2022 at 15:09 #

      Dank voor de felicitatie. Jij ook fijne feestdagen!

  2. Helen 25 december 2022 at 14:52 #

    Weer leuke blogjes allemaal! Fijne feestdagen en een goed 2023.

    • Leo 25 december 2022 at 15:10 #

      Jij ook fijne feestdagen.

  3. Michael Verhage 26 december 2022 at 00:45 #

    Prachtige omgeving.
    Hard werken op jullie fiets, Respect!
    Groeten van Southwest WA.
    M&C

    • Leo 26 december 2022 at 01:20 #

      Het is inderdaad soms best hard werken, maar de omgeving is prachtig en de mensen in Laos zijn heel vriendelijk. Life is good !

Geef een antwoord