Een beetje raar einde van de reis..

Morgen staat de vlucht gepland die ons vanuit Bangkok weer naar Amsterdam brengt. Als alles goed gaat, zeggen we er tegenwoordig bij. Met de Covid-19 uitbraak verandert de wereld met de dag. We volgen het nieuws natuurlijk al een aantal dagen en daarom waren we iets eerder dan gepland in Bangkok. We hebben er ook voor gekozen om in een goed hotel te gaan zitten, zodat de voorzieningen optimaal zijn (bijv. Internationale nieuwszenders op tv en goed internet). Dit blijkt geen verkeerde keus te zijn.

Gedurende de week die we hier nu zitten verandert de situatie met de dag. Eerst kregen we een briefje van het hotel dat de fitnessruimte werd gesloten. Buiten het hotel gebeurde dat ook. Ook alle massagesalons en spa’s gingen dicht. Een dag later ging het zwembad van het hotel dicht en werd het ontbijtbuffet verplaatst naar de executive lounge. De dag erop ging de rooftop bar van het hotel dicht, en werd het ontbijt weer verplaatst naar het restaurant, alleen niet meer in buffetvorm. Nu kregen we een kaart waarop we alles konden aankruisen. Op deze manier staan de mensen niet meer dicht op elkaar en raken ze het eten niet aan. Er staan nu ook minder tafels en verder uit elkaar. Buiten gingen de shoppingmall’s dicht en alle restaurants. Nu is het fijn dat we in een goed hotel zitten, want daar is het restaurant wel open.

Ontbijten in de “executive lounge”
Lege straten in Bangkok
Laatste dag dat de mall open was, erg weinig mensen

Vanuit Sukhothai zijn we verder langs rivieren gefietst op weg naar Ayutthaya. Daar hebben we de trein genomen naar Bangkok in. De stad in fietsen is niet echt leuk omdat het behoorlijk druk is en erg warm op dit moment. Om half elf in de ochtend is het al 34 graden.

Op weg naar Ayutthaya zijn we nog in leuke plaatsjes geweest met soms bijzondere dingen, vaak van religieuze aard. We kwamen een hele grote boom tegen die was omgezaagd en nu als religieuze plek diende.

Thailand is, zoals eerder gezegd een rijk land in deze regio. Ze zijn in staat om zich voor te bereiden op de zeespiegelstijging en de consequenties die dat heeft voor de rivieren in het land. Op veel plekken worden de oevers versterkt en verhoogd met betonnen muren.

Leuke koffietent onderweg
Veel ooievaars in Thailand

In Ayutthaya zijn we een paar dagen blijven hangen. Ook daar was heel duidelijk zichtbaar dat er veel minder toeristen waren. Ayutthaya is een plek met veel historische tempels. Het was vroeger de hoofdstad van Thailand.

In Ayutthaya is ook nog een historische Nederlandse nederzetting. Ook daar is een toeristische attractie van gemaakt. We zijn daar heen gefietst, maar het bleek gesloten. Wel waren er wat oude schepen te zien

Het station was makkelijk te vinden en niet zo groot. Het kaartje was heel goedkoop 15 bath (42 cent) per persoon. Voor de fiets moesten we per fiets 90 bath betalen. Een behoorlijk verschil vonden wij. Echt veel is het natuurlijk niet. In Nederland betaal je drie keer zoveel om je fiets mee te nemen in de trein.

Wachten op de trein
Aankomst in Bangkok

Het eerste dat we in Bangkok hebben gedaan was op zoek gaan naar fietsdozen. EVA air vereist dat de fiets in een doos wordt verpakt. Nu hadden we nog het fietsboekje van vorig jaar en daar stond een fietsenmaker in die dozen zou verkopen.

We hadden die plek snel gevonden in de navigatie app. Het bleek het makkelijkst te zijn, vanuit ons hotel, om met de boot een kanaal af te varen. Een mooie manier ook om wat van de stad te zien. Daarna was het nog een klein stukje lopen. En inderdaad de fietsenmaker had nog dozen staan. We hebben er drie gekocht omdat het kleine dozen zijn. Net als vorig jaar hebben we van drie dozen twee dozen gemaakt waar de fietsen in kunnen.

De boot is regulier transport in Bangkok
We blijven oefenen met de selfies 😀😉

Op de terugweg hebben we een tuk tuk genomen omdat we niet het stuk met die dozen wilde lopen. De dozen gingen bovenop het dak en in een mum van tijd (ze rijden behoorlijk hard) waren we bij het hotel.

Dozen op het dak.

De dagen dat de meeste winkels nog open waren hebben wat rondgelopen. Niet zo veel als we normaal doen, omdat het erg warm is. Bovendien vraagt de Thaise overheid of mensen zoveel mogelijk thuis willen blijven. Dit lazen we gisteren in de Bangkok Post. We blijven nu zoveel mogelijk in het hotel.

Foodtruck midden in Bangkok

1. Brenda Rikkelman 23 maart 2020 at 12:53 #

Hoop dat jullie weer veilig in Nederland aankomen. Jammer dat het door Corona zo abrupt afgebroken moest worden maar veiligheid boven alles. Zorg goed voor jullie zelf en blijf gezond!

• Leo 23 maart 2020 at 13:01 #

Het wordt niet afgebroken, we zouden sowieso 24 maart terugvliegen. Het is alleen een beetje raar dat de laatste dagen alles dicht gaat hier in Thailand.

2. Dorte 26 maart 2020 at 20:22 #

En nu, zijn jullie al thuis? Ik hoop echt dat het goed is gegaan? Ik hoorde dat Thailand een bijzondere eisenpakket hebben, zoals een doktersverklaring dat je niet ziek bent en een ziektekostenverzekering die dekt tot 100000 $ voor ze je het land uit laten vliegen. Klopte dat?
    Lieve groet

• Leo 27 maart 2020 at 07:11 #

We zijn weer thuis. De Thai checken wel je temperatuur bij binnenkomst van het vliegveld. Ik denk dat de verzekering is voor als je het land inkomt. Ze zijn daar vrij streng in.

3. Fred 5 juni 2020 at 19:25 #

Eind maart thuiskomen en dan hier in een maand met geweldig voorjaarsweer kunnen acclimatiseren….welkom thuis!