Eindelijk weer op de fiets..

Vanaf Temuco konden we eindelijk weer op de fiets. Het weer werd iets beter, waardoor het er allemaal weer wat rooskleuriger uitzag. We hebben een route richting Santiago uitgestippeld en proberen de rustigere wegen te vinden. Het ging nog even mis omdat we meteen op de ruta 5 (de snelweg) zaten maar bij even navragen bij het benzinestation kwamen we op de rustiger weg. Helaas werd het al weer bewolkt en niet veel later zaten we al weer te schuilen in een bushokje. Na nog een hagelbui kwamen we in Cunco. We vonden daar een cabaña met een kachel, waar we in de avond dankbaar gebruik van hebben gemaakt.

In de ochtend zijn we eerst brood en bananen wezen halen voor we op weg gingen naar Melipeuco. De weg was onverhard, maar het was een keer droog dus we waren helemaal tevreden. De weg was prachtig, niet al te steil. Melipeuco is een klein plaatsje met zelfs een toeristenbureau. Daar konden ze ons vertellen dat er een hotel was. We konden dat niet echt vinden, maar uiteindelijke bleek het 2 km buiten het plaatsje te liggen. Een beetje raar hotel, maar de eigenaar was een hele sympathieke vent die erg zijn best deed om Engels te praten. We konden er ook eten, dus een perfecte plek. In de avond zaten we bij de open haard omdat het koud was op onze kamer. Op de tv hoorde we dat Saddam Houssein was opgepakt; hij bleek al die tijd onder de grond te hebben gezeten. De Eigenaar vertaalde een en ander voor ons. Ook vertelde hij dat hij een Argentijn was en niet zo dol was op de Chilenen. Volgens hem dronken die alleen maar. De animositeit tussen de twee volken zijn we op meer plekken tegengekomen.

Fietsen over een lavaveld

De dag erop was een behoorlijk zware fiets dag, omdat de weg over een lavaveld liep. Het was stuiteren en slippen in los zand. Het was wel prachtig en we zagen de vulkaan van dichtbij. Het weer was goed met een blauwe lucht en veel zon. Het laatste stuk reden we door een bos met Araucania’s. Dat zijn bomen die erg weinig voorkomen. We moesten nog een stuk langs het meer Lago Conguillo om bij Los Nirres te komen. Daar zou een Hosteria zijn, maar dat bleek niet zo te zijn. Wel konden we er wat boodschappen doen en wat drinken. Vandaar zijn we naar een camping gegaan. De camping had warme douches dus prima om te overnachten. Daar kwamen we nog een vos tegen die nieuwsgierig kwam kijken. Een prachtige zonsondergang en een nacht met veel sterren maakte dit tot een van de betere dagen.

De volgende ochtend bleek het te hebben gevroren. De zon scheen weer, dus we tent was snel ontdooid en droog. Na een heerlijk ontbijt met eieren konden we weer op weg. We hadden van een missionaris gehoord dat de weg door het park niet best was en nogal steil. De goede man had gelijk en al vrij snel konden we niet meer fietsen en moesten we lopen. Lopen met een fiets met volle bepakking is erg zwaar en zeker als je door de modder moet. Al met al een mooie weg, maar we schoten niet erg op. Pas om 17:30 kwamen we in Curacautin na slechts 40 km te hebben afgelegd.

Na de 40 km zwoegen door de modder gingen we vandaag over een asfaltweg. Dat schoot lekker op, hier en daar een klimmetje en in de afdaling de grote plaat erop. Zo kwamen we snel in Victoria dat aan de routa 5, de PanAmericana ligt. In het stadje hadden we eerst een Cabaña gehuurd, maar die bleek vol oorwormen te zitten, dus toen we na een wandeling een goed hotel vonden hebben we onze spullen gehaald en zijn daar naar toe verhuisd. In dit hotel konden we ook de was laten doen, dus we hebben meteen een nachtje extra geboekt. Vanuit dit hotel zij we de volgende dag met een bus en taxi naar de Thermas gegaan. We hebben hier lekker gezwommen in het warme water en heerlijk geluncht. Omdat het zo nog best een drukke dag was geworden in plaats van een rustdag hebben we nog maar een nachtje bijgeboekt.

Watervallen onderweg

de volgende dagen zijn we de ruta 5 blijven volgen en kwamen op 24 december in Chillian. Daar hebben we een goed hotel gezicht om de kerstdagen door te brengen. Er was een grote supermarkt waar we heerlijke hapjes en een grote fles champagne konden kopen. De fles champagne was omdat Leo de mail had gecheckt en had gelezen dat de verkoop rond was. De eerste kerstdag was alles gesloten, maar we konden wel eten in het hotel. Dus een dag films kijken met lekkere hapjes; niet verkeerd. Tweede kerstdag was alles weer open. we hebben besloten om alle kampeerspullen naar huis te sturen (24 kg). Vanaf hier nemen we de bus naar Santiago omdat het te druk wordt op de ruta 5