Paaseiland en Tahiti

Het inchecken op de luchtgaven ging lekker soepel, maar bij het boorden werden onze namen omgeroepen. Wat nu weer? Zal wel weer iets met de fietsen zijn. Maar nee we mochten eerder het vliegtuig in; ze hadden ons geüpgraded naar de businessclass. Zo hadden we een heerlijke vlucht met lekker eten . Aangekomen op Paaseiland overviel ons meteen de klamme hitte. Dat wordt weer even wennen. Taxi regelen bleek wat lastiger, maar een aardige familie nam ons mee achter in hun Pickup. We waren meteen de talk of the town, het dorp vond het allemaal erg amusant.

Vulkaanmond

De volgende dag zijn we het eiland rond gaan fietsen. Het zijn eigenlijk drie vulkanen die uitgedoofd zijn. Er staat water in de kraters. In de avond hebben we vis gegeten in de restaurant en die is Annette niet goed bekomen. Omdat Annette ziek was hebben we de volgende dag maar een auto gehuurd, want fietsen met buikloop is niet zo’n goed idee. We hebben alle sites kunnen bezoeken en ook het museum. De luchthaven heeft pas sinds kort een verlengde landingsbaan waardoor er wat grotere vliegtuigen kunnen komen. Nu is er nog weinig toerisme, maar je kan je goed voorstellen dat, dat gaat veranderen.

Leo heeft de bagage en de fietsen met de man van het hotel eerder kunnen inchecken zodat we rustig naar het vliegveld kunnen. Ook heeft Leo de tickets geüpgraded naar de businessclass. De bijbetaling was maar $150,- en dat was het meer dan waard. We konden languit liggen en heerlijk slapen. Bijkomend voordeel was dat onze bagage een priority label hadden waardoor we snel weg waren van het vliegveld.

Zicht vanaf het balkon

Het hotel (Le Meridian) dat we hebben geboekt is een echt luxe resort. We hebben een prachtige kamer met een heerlijk balkon waar we ‘s ochtends ontbijten met croissants en stokbrood. Tahiti behoort tot Frans-Polynesië, een grote eilandengroep van 118 eilanden die gelegen is tussen Australië en Zuid-Amerika, dus alle Franse spullen zijn gewoon in de supermarkt te krijgen. Omdat Frankrijk veel atoomproeven heeft gedaan op Atollen in de buurt geven ze de bevolking veel geld als compensatie. Onderwijs en gezondheidszorg zijn gratis en van het geld dat gegeven is hebben de Tahitianen een paar vliegtuigen gekocht en zijn ze een airline begonnen.

Voor toeristen is het best duur om hier te zijn, maar je vervelen hoeft niet. We zijn op een tourtje geweest en zijn naar het museum geweest waar doeken hangen van Paul Gaugain, een Franse kunstschilder.

De pinpas die naar Tahiti zou worden gestuurd is overigens nooit aangekomen.

Op 10 januari vlogen we weer door. Op weg naar Singapore via Sydney Australië. In Sydney moesten we overstappen. Daar is Leo nog gaan vragen van een upgrade naar businessclass zou kosten, maar dat was niet meer interessant. Het zou duizenden dollars meer gaan kosten, en dat vonden we dan weer overdreven. In Singapore kwam de bagage en de fietsen lekker snel uit het vliegtuig dus we waren vlot in het hotel.